Luqman bingkas bangun dari tanah tempat duduknya. Seluar yang berdebu itu dia kibaskan. Dia menapak perlahan menghampiri guru silatnya. Malam itu rasa ingin tahunya tidak terbendung lagi.
Walaupun
hatinya dipenuhi rasa tidak puas dan tidak selesa, tetapi riak muka dan
langkahan kakinya tampak bersahaja. Kata ibu kebencian kita terhadap seseorang
itu tidak boleh dizahirkan dengan akhlak buruk dan kelakuan kita. Rasa benci
itu mestilah kita simpan di dalam hati sahaja.
Dan
dengan pesanan ibu itulah luqman sentiasa bersopan-santun dengan semua orang.
Tetapi mungkin pada malam itu perasaan ingin memberontaknya sudah sampai ke
kemuncak.
“Kenapa
kita mesti meminta bantuan daripada pak syeikh yang sudah lama meninggal itu ?
Tidak bolehkah kita hanya memulakan latihan silat ini tanpa meminta bantuan
darinya ?” Persoalan yang dipendamnya selama ini dilontarkan.
“Man
kena faham, sekarang kita hidup di dunia yang sangat mencabar. Tanpa kekuatan
dari dunia ghaib kita akan mudah dikalahkan. Dan disebabkan pak syeikh sedang
berada di dunia ghaib, maka kita patut meminta kekuatan darinya.”
“Tetapi
kenapa kita tidak meminta kekuatan itu terus dari Allah ? Kenapa kita perlu memintanya daripada pak syeikh yang sudah meninggal itu ?”
“Siapalah
kita ini disisi tuhan. Kita ini lemah dan hina. Pak syeikh soleh dan mulia. Dia
lebih dekat dengan tuhan. Man nak tahu kisah nabi Adam memohon ampun dari tuhan
?”
Man
mengangguk perlahan.
“Ketika
nabi Adam memohon ampun dari tuhan, dia berkata moga dengan keberkatan nabi
Muhammad, tuhan terima taubatku.”
“Tetapi
bukankah nabi Muhammad itu datang setelah nabi Adam. Bagaimana pula nabi Adam
mengetahui kewujudan insan yang masih belum pun dilahirkan ? Nabi Adam hanya
tahu apa yang diajarkan Allah kepadanya. Tidak lebih dari itu.” Man mula
mengemukakan rasa ingin tahu dan keganjilan yang dirasainya selama ini.
“Sebab
ketika nabi Adam mengangkat kepalanya setelah ditiupkan roh, dia ternampak
ukiran nama nabi Muhammad pada tiang-tiang arasy. Dan dengan berkat nabi
Muhammad, tuhan menerima taubat nabi Adam.”
"Dan kemudian tuhan berkata kalaulah tidak kerana Muhammad, tidak Aku jadikan engkau."
"Dan kemudian tuhan berkata kalaulah tidak kerana Muhammad, tidak Aku jadikan engkau."
Rasa
ingin tahu dan rasa pelik Man semakin menjadi-jadi.
“Baiklah
kalau ustaz cakap begitu. Cumanya satu sahaja lagi ingin saya tanyakan. Dari
manakah sumber yang ustaz ambil yang mengisahkan taubat nabi Adam ini ?”
“Sumbernya
dari salah satu hadis nabi Muhammad. Tetapi ustaz sudah lupa hadis yang mana
satu.”
Seperti
yang dijangkakan luqman, seperti biasa jawapannya tetap saja sama. Katanya
hadis nabi tetapi sumber entah dari mana diambil. Luqman sudah bosan dengan
sandiwara ini.
“Adakah
benar hadis yang ustaz ceritakan itu keluar dari mulut yang mulia rasulullah ?
Setahu saya kisah yang ustaz ceritakan ini berlawanan dengan ayat al-quran ke
56 daripada surah az-zariyat. Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan
manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.” Luqman
semakin berani melontarkan hujah-hujah yang dibacanya selama ini.
“Adakah benar Allah mengatakan bahawa jika tiadanya nabi Muhammad, maka Dia tidak akan menciptakan nabi Adam dan dunia ini ? Bukankah ianya kelihatan seperti tujuan penciptaan nabi Adam dan makhluk lain adalah untuk nabi Muhammad ?”
“Sedangkan
Allah secara jelas menyatakan bahawa semua makhluk dicipta hanya semata-mata
untuk memperhambakan diri pada-Nya.
Ustaz
kelihatan mati akal untuk menjawab hujah yang dilontarkan luqman.
“Tidak
mengapa. Mungkin belum sampai masanya man faham ilmu ini. Ilmu ini bukannya
semua orang mampu memahaminya. Jika man bersungguh-sungguh belajar, nanti man
akan faham juga ilmu ini.”
Cis
! Mahu sahaja luqman membalas hujah (alasan) ustaz itu dengan kutukan. Dia
paling pantang bila orang yang mati akal berdebat dengannya menggunakan alasan
sebegitu rupa. Padanya itu adalah alasan bagi orang-orang yang penakut dan
dayus.
Andai
alasan “mungkin awak belum memahami” ataupun alasan “lambat-laun awak akan faham
juga” boleh menunjukkan kebenaran sesuatu gerakan itu, maka gerakan penyesatan
dan penyelewengan agama juga boleh menggunakannya. Maka dimana lagi letaknya
perbezaan antara yang hak dan yang batil ?
Itu
belum lagi ditanya mengenai pencak silat yang sedang dipelajarinya. Pencak
silat yang kononnya dapat meningkatkan kadar iman dan taqwa. Orang lain
bersusah payah beramal solat, puasa, dan membaca al-quran untuk meningkatkan
taqwa, mereka hanya dengan bersilat sahaja sudah mampu meningkatkan iman dan
taqwa.
Dan
jika ditanya sekalipun, pasti jawapannya sama sahaja.
Awak
belum faham.
Lambat-laun
awak akan faham.
*****
Petang
itu Aisyah tekun memotong sayuran bersama adik-adiknya. Walaupun mereka
tiada pertalian darah, tetapi hubungan sesama mereka yang tinggal di rumah
anak-anak yatim itu tidak tumpah seperti adik-beradik kandung. Dan Aisyah
sebagai kakak yang paling sulong di rumah itu telah dianggap sebagai kak long
bagi adik-adiknya.
Di
rumah anak yatim itu, cuma luqman sahajalah saudara kandung seibu sebapanya.
Setelah ibu dan bapa mereka meninggal di sebabkan kemalangan, Aisyah dan
adiknya Luqman tinggal di rumah anak yatim ini.
Pengerusi
rumah anak yatim inilah yang membawa mereka tinggal di sini. Mereka
memanggilnya abi. Abi dan isterinya, ummi telah banyak memberikan bantuan dan sokongan kepada
mereka untuk terus hidup. Banyak budi dan jasa yang telah mereka terhutang
dengan abi.
“Adik-adik
boleh minta tolong keluar sekejap tak ? Ummi ada benda nak cakap dengan kak
long.” Tiba-tiba ummi Mus masuk ke dapur dan meminta anak-anak angkatnya yang
lain untuk keluar sebentar. Tanpa banyak soal mereka pun keluar.
“Kak long, ummi ada hajat nak disampaikan kepada kak long.
Ummi harap kak long
sudi menerimanya”
“Hajat
apa ummi ? InsyaAllah kak long akan cuba membantu semampu mungkin.”
“Kak
long pun tahukan yang ummi benar-benar sayangkan abi kamu. Ummi sayangnya
sepenuh hati ummi.”
“Eh,
kenapa dengan ummi ni ? Kak long dan adik-adik yang lain sudah lama tahu yang ummi sayangkan abi. Kami pun sayang ummi dan abi sepenuh hati kami. Ummi ada
masalah nak dikongsikan dengan kak long ?”
“Bukan
begitu. Bukannya masalah tetapi hajat sahaja. Sudah menjadi adat sejak zaman
pak syeikh lagi, para isteri mencarikan suaminya madu untuk dikahwinkan. Itu
sebagai tanda cinta dan sayangnya kita kepada suami. Jadi ummi nak lamar kak long untuk abi.”
Tiba-tiba
Aisyah teringat akan pak syeikh yang disebutkan ummi. Sebenarnya pak syeikh lah
yang mula-mula mengasaskan rumah anak yatim ini. Abi dan ummi begitu mengagumi
kehebatan pak syeikh. Kalau boleh setiap perkara yang dilakukan pak syeikh
ingin mereka turuti.
“Hmm..bukannya
kak long tak nak tolong ummi, tetapi kenapa ummi mesti mencarikan abi seorang
madu untuk membuktikan cinta ummi. Bukankah kalau ummi menyintai abi, ummi tidak
sanggup untuk berkongsi suami dengan orang lain.”
“Ummi
pun tidak tahu mengapa. Tetapi itulah yang telah diajar pak syeikh kepada ummi.
Mungkin takut tidak dapat membahagiakan dan memuaskan abi, ummi harus
mencarikannya isteri baru.”
Fitrah
wanita Aisyah mula memberontak. Tidakkah ummi terasa sedih berkongsi suami
dengan wanita lain. Tidakkah ummi kecewa apabila mengetahui bahawa suaminya
membahagikan cinta yang diberikan kepada ummi selama ini kepada wanita lain.
Pelbagai persoalan yang bertentangan dengan fitrah wanitanya mula memenuhi
kotak fikiran.
Mulanya
Aisyah menolak dengan memberikan pelbagai alasan. Katanya dia masih terlalu
muda untuk berkahwin. Lagipun perjalanan hidupnya masih jauh. Dia mahu menyambung pelajaran dulu sebagaimana sahabat-sahabatnya yang lain.
Jika
dia menjadi madu ummi, sudah pasti dia akan terikat dengan rumah anak yatim ini. Abi dan ummi pasti akan memintanya menguruskan perjalanan rumah anak yatim ini.
Itu sudah pasti. Kemudian dia juga khuatir tanggungjawabnya sebagai isteri muda
akan mengganggu pelajarannya.
“Kak
long tak nak ambil berkat abi kah ? Bukannya senang nak dapat peluang ini.” Ummi mula bermain dengan soal keberkatan dan kepercayaan.
Abi adalah anak sulung kepada pak syeikh. Sejak kecil lagi Aisyah diasuh dan
dididik dengan fahaman keberkatan pak syeikh. Tetapi seingatnya, sewaktu ayah dan ibu
kandungnya masih hidup, ayah selalu berpesan agar hidup untuk diri sendiri.
Bukannya hidup untuk ibu ayah mahupun sesiapa sahaja.
Kata
ayah kita beribadah hanya untuk mendapatkan redha Allah, itu sahaja. Bukannya
beribadah untuk mendapat redha manusia. Kata ayah lagi bila kita dihisab di
hadapan Allah nanti, kita hanya akan berdiri di atas kaki kita sendiri. Bukannya
kaki ayah ibu mahupun kaki sesiapa sahaja.
Sebenarnya
Aisyah pun tidak berapa mempercayai soal keberkatan pak syeikh. Tetapi
mengenangkan jasa dan budi abi kepadanya, dia mengikut sahaja.
“Ummi
beri kak long masa dahulu ya untuk berfikir. Bila sudah bersedia dan ada
jawapannya, kak long akan beritahu ummi.”
“Ummi
kenal sangat anak ummi ini. Terima kasih kak long. Ummi sayang kak long.”
****
Luqman
buat hal lagi. Jiwa remajanya yang tidak suka dikongkong semakin bergelora.
Padanya, seorang anak muda tidak patut hanya mengikut apa-apa yang diajar oleh
orang tua tanpa mengetahui asal-usul ajaran itu.
Fitrahnya
tidak berasa tenang melihat abi, ummi dan adik-beradiknya mengusap-ngusap kubur
arwah pak syeikh. Mereka seakan meratapi pemergian pak syeikh. Dia berasa
seakan wujud satu penghalang yang menutup akalnya dari menerima perbuatan
mereka itu. Ya, mungkin penghalang itu terbit dari fitrah suci manusianya dan
juga mungkin terbit dari keteguhan imannya.
Dia
mendengar bapa merayu agar pak syeikh memberikan mereka kekuatan untuk
menjalani kehidupan. Kononnya kehidupan di dunia sekarang ini memerlukan bantuan
kekuatan dari alam ghaib untuk terus maju dan berada di atas.
Luqman
kembali bertanyakan akal, hati dan fitrahnya. Adakah mungkin mereka yang sudah
kembali melangkah ke alam ghaib dapat memberikan bantuan kekuatan kepada mereka
yang masih di alam dunia ini. Jika boleh mengapa tidak mereka sahaja yang
kembali ke dunia ini dengan kekuatan yang mereka ada itu.
Jika
ayah dan ibu kandungnya juga memiliki kekuatan tersebut, pasti mereka akan
kembali ke dunia untuk melawat anak-anak mereka. Iyalah, ibu dan ayah mana yang tidak
rindukan anaknya.
Sedangkan
mereka sendiri tidak mempunyai kekuatan untuk kembali ke dunia ini, inikan pula
ingin memberikan bantuan kekuatan kepada orang lain. Itu semestinya mustahil.
Hanya dengan menggunakan fitrah akal sihatnya sahaja sudah cukup membuktikan
bahawa amalan mereka salah di sisi agama.
Seingat
luqman juga, abi pernah mengatakan bahawa rasulullah sebenarnya masih belum
wafat. Katanya baginda masih lagi hidup tetapi dighaibkan ke alam lain. Ke alam
ghaib. Dan katanya agama islam ini tidak dapat dibangunkan kecuali melalui
tangan baginda yang mulia sahaja.
Kadang-kadang
luqman merasakan bahawa abi sebenarnya sudah berputus asa dengan panjangnya
jalan dakwah ini. Abi seakan sudah bosan melakukan kerja-kerja dakwah kerana
hasil yang tampak di matanya tidak seberapa.
Jalan
dakwah yang diajarkan rasulullah sememangnya panjang dan tiada jalan pintasnya.
Mungkin hal yang satu ini sahaja abi tidak fahami. Dan dengan alasan
itu abi meminta bantuan dari alam ghaib bagi memudahkan kerja dakwahnya.
Ayah
kandung luqman pernah menceritakannya kisah bagaimana para sahabat berhadapan
dengan kewafatan rasulullah. Dikatakan bahawa saidina Umar yang begitu
menyintai rasulullah seakan-akan tidak dapat menerima kewafatan baginda.
Beliau
memberi ancaman akan memotong kaki dan tangan sesiapa yang menyangka bahawa
rasulullah telah wafat. Tindakannya itu boleh dikatakan berada di luar
kewarasan akalnya.
Berita
ini sampai ke telinga sahabat karib rasulullah, saidina Abu Bakr. Saidina Abu
Bakr segera mendapatkan saidina umar dan berkata,
“Sesiapa
di antara kamu yang menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad telah mati. Dan
sesiapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah itu hidup dan tidak
mati.”
Sedangkan
sahabat karibnya sendiri mengakui bahawa baginda telah wafat, siapa pula abi untuk
mengatakan baginda masih belum wafat ? Setinggi manapun cinta kita terhadap
baginda tidak akan mampu menandingin cinta sahabat karibnya terhadap baginda.
****
Aisyah
dan Luqman tekun mengemas kedai makan rumah anak yatim. Setiap malam
tugas mereka adalah mengemas dan membungkus saki-baki makanan kedai makan yang
diuruskan abi dan ummi.
“Man
datang sini kejap. Kak long ada benda nak cakap dengan man ni.”
Man
yang sedang bermalas-malas membasuh pinggan segera meninggalkan kerjanya.
Inilah masanya untuk mencuri tulang.
“Baru-baru
ini ummi datang berjumpa dengan kak long di dapur. Ummi kata dia ada hajat yang
nak kak long tunaikan padanya.”
“Hajat
apa kak long ?”
“Dia
kata dia nak kahwinkan kak long dengan abi. Nak jadikan kak long madu
keduanya.”
Hati
man terasa panas tiba-tiba. Bukannya dia tidak mengenali jiwa kakak kandungnya
itu. Dia tahu bahawa kakaknya itu begitu bersemangat untuk menyambung
pelajaran. Kakaknya itu bukanlah wanita yang tergedik-gedik mahu berkahwin
muda.
“Dah
tu kak long cakap apa kat ummi ? Kak long terima kah?”
“Kak
long minta ummi bagi sedikit masa untuk kak long fikirkan dulu. Bukan apa, kak
long rasa bersalah jika tidak menerimanya. Man pun tahukan sejak ayah dan ibu
meninggal, ummi dan abi yang banyak menjaga kita. Kak long takut nanti
mereka kata kak long tak mengenang jasa pula. Entah lah.”
“Tapi
ini soal perkahwinan kak long. Pilihan kak long hari ini akan menentukan hidup
kak long sampai mati nanti. Memang kita banyak terhutang budi dengan abi dan ummi, tetapi sampai bila kita hendak dikongkong sebegini rupa ?”
“Gaji
yang abi berikan untuk kerja di kedai makan ini pun sedikit. Sangat sedikit
berbanding dengan keuntungan yang mereka dapat. Abi kata kononnya kerja ini
adalah tanda kita berkorban untuk rumah anak yatim ini. Tapi yang man tengok
rumah anak yatim ini dari dahulu sama sahaja. Tidak bertambah pun
kemewahannya.”
“Andai
benar kerja ini satu pengorbanan, kenapa mesti kita sahaja yang berkorban ? Abi
dan ummi mengapa tidak turut sama berkorban ? Man dah letih dan bosan buat
kerja-kerja ini. Man dah letih !”
“Sabar
man. Biar kak long fikir dulu mahu terima atau tolak lamaran ummi itu. Biar kak
long sembang lembut dengan ummi dahulu ya.”
Pagi
itu perhimpunan tergempar diadakan. Semua penghuni asrama rumah anak yatim
diminta berkumpul di tengah padang. Mereka diminta berbaris mengikut nombor
katil masing-masing.
Setelah
para petugas dan kaki tangan rumah anak yatim menggeledah seluruh kawasan
rumah, mereka mendapati luqman hilang dari rumah. Dan kata abi, luqman
telah disorok jin jahat.
“Abi
menjumpai tulang ayam ini di atas katil luqman. Dan abi rasa ini mesti
kerja-kerja jin jahat.” Dengan yakinnya abi berucap.
“Mungkin
inilah balasan untuk luqman yang banyak mempertikaikan nasihat abi selama ini.
Adik-adik yang lain harap dapat mengambil pelajaran dari peristiwa ini.”
Jantung
Aisyah seakan mahu pecah sebaik sahaja mendengar berita adik kandungnya disorok
jin. Dia berasa bersalah kerana menceritakan masalahnya kepada luqman semalam.
Jika dia tidak menceritakannya kepada luqman, pasti luqman tidak akan menyumpah
serapah abi. Dan jika luqman tidak mengutuk abi, pasti kejadian hari ini
tidak akan terjadi.
Teet..teet.
Satu pesanan ringkas masuk ke telefon bimbit Aisyah. Dari nombor yang tidak
dikenalinya.
‘Salam
kak long. Ini nombor baru man. Man lari dari rumah semalam. Man dah tak tahan
kena kongkong kat situ. Kak long jangan risau, man pandai jaga diri sendiri.”
Ya
Allah ! Mulanya rasa nak terpitam Aisyah baca pesanan ringkas yang baru
diterimanya itu. Tidak pernah terlintas di fikirannya luqman akan bertindak
sebegitu rupa. Mungkin jiwa remajanya yang banyak ditekan selama ini telah
sampai ke kemuncaknya.
Abi
di depan masih rancak mencanang bahawa luqman telah disorok jin. Katanya dia
akan menghantar ‘rakan-rakannya’ untuk mencari luqman. Aisyah di belakang hanya
mampu tersenyum kelat sahaja.
****
Sebulan
telah berlalu. Dan dalam tempoh sebulan itu jugalah adiknya tidak pernah
menghubunginya. Sudah beberapa kali Aisyah menghubungi dan menghantar pesanan
ringkas ke luqman. Tetapi tidak berbalas juga.
Esok
adalah hari yang akan menentukan segalanya. Aisyah telah bersetuju untuk
menerima lamaran ummi itu. Walaupun hatinya kuat memberontak, tetapi Aisyah
merelakannya sahaja. Mengenangkan jasa yang telah abi dan ummi lakukan, Aisyah
terpaksa akur juga.
Pernah
juga dia terfikir untuk mengikut jejak langkah adiknya. Melarikan diri dari
rumah anak yatim itu. Tetapi rasanya perbuatan melarikan diri itu lebih
mengecewakan hati ummi berbanding dengan menolak lamaran ummi. Aisyah mati akal. Malam
itu Aisyah tertidur bertemankan linangan air mata. Air mata kekesalan dan
kekecewaan.
“Kak
long bangun. Man datang ni.”
Matanya
dibuka perlahan. Air mata yang bertakungan sejak tadi kini bercucuran.
“Man
! Man pergi mana selama ni. Kenapa man tak jawab message kak long ?”
“Nanti
saja man jawab. Cepat. Kita dah tiada masa ni.”
Man
meminta kakaknya mengemaskan pakaian yang perlu sahaja. Mereka mesti keluar
dari rumah ini secepat mungkin. Man membawa kakaknya ke kawasan belakang rumah.
Ada sebuah tembok yang sedikit rendah di situ.
Man
bersedia untuk memanjatnya. Tiba-tiba satu suara yang dikenalinya menyapa.
“Kak
long buat apa kat belakang tu pagi-pagi buta ni ?” Ummi yang kebetulan lalu di
kawasan itu menyapa.
“Eh
man. Itu kamu kan man ?”
‘Ah
! Macam mana pula ummi boleh lalu kat sini pagi-pagi ni.’ Getus hati man.
Man
menghampiri ummi. Malam ini dia perlu ceritakan segalanya pada ummi.
“Maafkan
man ummi. Man terpaksa bawa kak long keluar dari rumah malam ini juga. Kak long
sebenarnya tidak mahu berkahwin dengan abi. Dia hanya mahu menjaga hati ummi
sahaja.”
“Betulkah
macam tu kak long ?”
“Maafkan
kak long ummi. Kak long sebenarnya masih belum bersedia untuk berkahwin. Kak
long mahu sambung belajar dahulu.”
“Tapi
kak long tak mahu ambil berkat abi kah ?”
“Ah
! Tak habis-habis dengan berkat. Man dah muak dengan berkat-berkat ni. Apa ummi
tak rasa perbuatan mengusap-ngusap kubur dan memohon bantuan kekuatan dari
orang yang telah mati itu satu kesesatan. Apa ummi tak rasa itu satu perbuatan
syirik. Perbuatan keluar dari agama. Kafir !” Luqman melempiaskan amarahnya
sehabis mungkin.
“Pang
!”
Aisyah
sudah tidak tertahan dengan sikap biadap adiknya itu. Satu pelempang kuat dia
hinggapkan ke pipi adiknya.
“Siapa
yang ajar man mengkafirkan orang lain ni ? Siapa man untuk menentukan islam
atau kafirnya seseorang itu ?”
“Memang
kak long pun bersetuju dengan man tentang amalan yang sesat itu. Tapi bukan
begitu caranya kita memperbetulkan orang lain. Kita ini hanyalah penyeru kepada
kebaikan, bukannya hakim yang menghukum orang lain.”
“Inilah
masalah pendakwah sekarang. Semuanya ingin mengambil tugas tuhan. Tugas untuk
menghukum seseorang itu kafir bukannya tugas kita tetapi tugas tuhan.”
“Maafkan
man ummi.” Man terasa kesal dengan keterlanjurannya.
“Ummi,
cuba ummi fikirkan sedalam-dalamnya. Cuba ummi tanya fitrah wanita ummi itu.
Apakah dengan mencarikan abi seorang isteri yang baru itu tanda kecintaan ?
Cuba ummi tanyakan sudut hati ummi yang paling dalam.”
Ummi kelihatan termenung seketika. Matanya mula merona merah.
“Kak
long, man, maafkan ummi ya. Ummi sedar selama ini ummi telah banyak mengongkong
kalian. Ummi hanya banyak mengajarkan kalian untuk beramal dengan sesuatu,
tetapi ummi tidak pernah memberitahu dari mana asal-usul amalan itu. Maafkan ummi
ya.”
“Kalian
anak muda sepatutnya tidak mengikut apa-apa yang orang lain ajarkan tanpa
mengetahui asal-usul ajaran itu. Jiwa anak muda kalian juga tidak sepatutnya
dikongkong sebegitu rupa.”
“Jiwa
anak muda adalah jiwa yang bebas. Bebas dari segala kongkongan manusia. Bebas
dengan erti kata yang diajarkan agama. Ummi rasa sudah sampai masanya ummi
melepaskan kalian.”
Dan
pada malam itu, bulan menjadi saksi penyesalan seorang wanita yang telah banyak
menyesatkan anak angkatnya.
Pada
malam itu juga, bintang menjadi saksi terbebasnya jiwa dua orang anak muda dari
belenggu taklid buta dan ta’assub gila.
Bebaskan jiwa kalian wahai anak muda.
Bebaskannya mengikut acuan agama !
Kerana itu si abid tanpa ilmu itu bahaya. Cerpen yang baik sebagai pengisahan kepada realiti masyarakat kita yang selesa berada didalam "amalan soleh" yang diwarisi tanpa keberanian untuk mencabar dan meruntun jalan kepada pembuktian tradisi mereka. Ini tidak termasuk lagi dengan ajaran-ajaran sesat yang sentiasa mendapat tempat di hati masyarakat kita yang jelas menggambarkan ketandusan dan matinya akal untuk berfikir dan mencari ilmu pengetahuan. Cerpen ini membuatkan kita berfikir apa sebenarnya yang merantai pemikiran kita, hingga ianya dibiar digari sedangkan fitrahnya adalah untuk terbang dan mencari kebenaran.
BalasPadamzulfaqar..terima kasih atas perkongsian. Moga kita dapat bersama2 mengubah gaya pemikiran dan dpt membentuk generasi yg lebih baik. I.Allah.
BalasPadamAbrar, macam tau je sebenarnya apa kisah di balik tabir cerpen ni..hehe
BalasPadamApa-apapun olahan yang menarik walaupun jalan cerita mungkin nampak 'common' :)
Teruskan berkarya.
Afza..boleh jadi sesiapa pun. saya tak sebut nama badan mana2 pun kat atas tu kan ?haha..
BalasPadammungkin saya masih lemah dalam teknik penyusunan plot ni, banyak lagi nak kena belajar..
Apa2 pun terima kasih. Jemput baca lagi. ^^
kakak luqman bukan maryam ke??
BalasPadamjejaka..haha..betul jugak..seriyes aku lupa.
BalasPadam