Rabu, Mac 13

What we are ?


Adik isteri tuan rumah datang nak baiki kotak elektrik. Sedang rancak bersembang tiba-tiba dia terdiam sebentar dan mula bercerita.

'Kamu kenal syiah ? Semoga Allah melaknat dan memerangi/membunuh mereka..Mereka tuduh Aisyah isteri nabi pelacur, Abu Bakr dan Umar kafir. Macam itu kah orang muslim ?'

Dalam hati aku cakap 'Apa kes pak cik ni, dah laa baru nak kenal pastu tiba-tiba cerita pasai syiah'

Aku teringat dulu ada juga ustaz sekolah aku yang jenis macam ni. Dalam dok bagi ceramah atau tengah mengajar, tiba-tiba diam dan beri peringatan mengenai sesuatu yang tiada kaitan dengan apa yang dia sedang ajar.

Aku suka style macam ni. Nampak stylo..

***
Kita ini terkadang masalahnya terlalu fikirkan sangat kesan-kesan sesuatu amalan baik yang kita nak buat. Terlalu dok pertimbang antara 2 amalan baik, yang mana lebih banyak bawa manfaat.

Contohnya ; Minggu exam, kita buka Fb, semak msg ada orang ajak pergi halaqah..kita dok fikir yang mana patut aku utamakan ?
Pergi halaqah nanti xdan nak study. Study wajib, halaqah xberapa nak wajib. Last2 dok fikir depan Fb sampai habis masa halaqah n study.

Macam tu juga dalam nak sampaikan kebaikan. Terkadang kita terlalu fikirkan sangat benda yg aku cakap ni sampai ka kat hati orang ? Idea yg aku nk sampaikn nie rasanya terlalu basic n simple bg orang lain. Last2 kebaikan yg kita terfikir nak sampaikn tu, kita lupa mcm tu jaa.

*we need to forget what we think we are, so that we can really become what we are-paulo coelho

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ajari Saya Menulis. Harap dapat memberi Kritikan-kritikan yang membangun.