Sabtu, Februari 4

Road To Taqwa : Mu'ahadah

Percaya

      Taqwa. Aku dah dengar banyak kali dah perkataan ini masa kat sekolah menengah dulu. Dari form 1 sampai ke form 5 takrifan taqwa yang aku dengar banyak kali berubah. Biasalah, kefahaman itu ikut tahap masing-masing. Tahap kefahaman dan tahap umur itu berbeza. Aku yang besar tak semestinya lebih faham dari dia yang kecil. Semua tergantung pada gaya hidup, suasana, dan diri kita sendiri.

    Antara makna taqwa yang aku pernah dengar, dari perbualan dua orang sahabat nabi. Saidina Umar r.a dengan Ubay bin Ka'ab. Lebih kurang maknanya sebegini (bukan teks asal perbualan) :

Umar : Ubay, menurutmu taqwa itu apa?
Ubay : Kamu pernah melalui jalan yang berduri?
Umar : Pernah!
Ubay : Bagaimana cara kamu melaluinya.
Umar : Aku berhati-hati, waspada dan penuh keseriusan.
Ubay : Haa, itulah taqwa

    Taqwa itu maknanya aku hendaklah sentiasa berhati-hati, teliti, takut, bersungguh-sungguh, bersemangat, berwaspada(dan segala 'ber..' yang berkaitan) dalam menjaga tahap keimanan, menjaga segala aspek dalam kehidupan, sejak bangun dari tidur sampai tidur balik, daripada melakukan maksiat kepada Allah s.w.t.

     Makna lain bagi taqwa yang aku tahu, dari hadis rasulullah s.a.w ( Kopi & pasta dari Genta Rasa)

Tidak akan sampai seorang hamba ke darjat orang bertaqwa sehingga dia meninggalkan hal  yang kecil yang mungkin tidak mengapa, kerana bimbang jatuh di dalam yang ditegah Allah. ( Riwayat Ahmad dan Al-Bukhari).

    Maksudnya kalau aku betul-betul nak jadi orang yang bertaqwa, aku kena sentiasa cuak dan berhati-hati dalam setiap perbuatan dan percakapan supaya ianya tidak melanggari peraturan yang Allah tetapkan. Setiap kali aku hendak melakukan sesuatu, aku mesti tanya diri sendiri 'dapat pahala ker dapat dosa kalau aku buat macam ni?, aku buat ni Allah redha tak?'

    Tetapi tidak bermakna, dengan alasan nak menjaga taqwa aku kena duduk di masjid 24 jam sehari, aku tidak boleh makan ayam sebab tak tau ayam tu kena sembelih macam mana, putus ke tak putus, aku berjalan kena pandang bawah saja, sebab nak 'tundukkan' pandangan. Tak.

    Pada aku islam itu sempoi. Orang-orang islam itu cool. Islam itu simple dan memudahkan. Kadang-kadang kita rasa islamlah yang menyebabkan kemunduran. Orang-orang 'agama' ni kolot. Susah nak kaya. Pelajar-pelajar jurusan agama ini semuanya jenis 'kurang cerdik' sikit. Kalau result peperiksaan anak aku teruk, aku ingat nak hantar dia masuk tahfiz jer..Tak. Islam bukan macam itu.

    Islam itu fitrah. Lahirnya seorang baby yang comel itu (ataupun yang kurang comel, dan yang tak comel langsung) dalam keadaan fitrah. Fitrahnya sepatutnya begini dan begitu. Fitrah kereta bergerak di atas darat, kalau kita pi redah jalan kat laut memang hancuss la kereta tu. (kereta kebal lain laa) Semuanya dah diajar, tinggal kita saja yang nak ikut.

     Dulu ustaz selalu beri nasihat yang aku kena ada jati diri sendiri. Aku kena jadi diri sendiri. Jangan jadi plastik. Elastik. Depan orang baik bagai malaikat, belakang orang jahat macam 'setan'. Di masjid solat sunat bukan main semangat, di rumah solat fardhu pun ditangguh-tangguhkan. Jangan terlalu bergantung pada suasana senang cakap.

Mu'ahadah (mengingati perjanjian)

     Perkataan ini diambil dari firman Allah Ta'ala :

"Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji..." (An-Nahl:91)

     Aku pun baru dengar perkataan ini di Jordan. Mu'ahadah ini ulama' kata ianya adalah salah satu cara untuk mencapai sifat taqwa. Caranya adalah dengan berkhalwah(menyendiri) dan ingat balik janji-janji yang aku pernah buat dengan Allah. Aku kena sentiasa tanya pada diri, 'Aku ni setiap hari memperbaharui janji dengan Allah ketika mana aku membaca di dalam solat' :

   "Hanya kepada Engkau kami beribadah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan"

     Setiap kali solat aku berjanji kepada Allah bahawa aku takkan sembah melaikan kepada-Nya. Aku takkan merasa tenang kecuali jika Dia redha dengan perbuatanku. Aku akan sentiasa minta perlindungan dari-Nya. Aku akan sentiasa merindui dan mencintai-Nya dalam setiap hembusan nafasku. Dan aku akan sentiasa menjaga 'perasaan'-Nya daripada marah kepadaku.

    Oleh itu, aku mestilah sentiasa takut janji-janji yang aku tabur dahulu, kini aku sendiri yang mengkhianati. Bimbang aku yang mula beriman kembali ingkar, aku yang telah mendapat petunjuk kembali tersesat. Kerana aku tahu bahawa jika aku yang sesat, jika aku yang ingkar, jika aku yang langgar fitrah, padahnya aku yang tanggung sendiri. Bukan mak ayah aku, bukan kawan-kawan aku, bukan masyarakat sekeliling aku tetapi diri aku yang akan tanggung sendiri.

    Antara suami isteri, perkara yang paling ditakuti adalah pasangannya hilang rasa percaya terhadap janji-janjinya. Pasangan yang bercinta paling bimbang bila masing-masing tidak saling mempercayai.

   Kalaulah Allah boleh bosan dengan janji-janji palsu kita, bagaimana ya? Kalaulah Allah sudah hilang percaya dengan janji kita, apa yang akan jadi ya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ajari Saya Menulis. Harap dapat memberi Kritikan-kritikan yang membangun.